Najważniejsze filary zdrowego stylu życia i rola zdrowego stylu życia w budowania zdrowia

Dlaczego prowadzenie zdrowego stylu życia jest takie ważne?

Opublikowana w 1974 roku Koncepcja Lalonde’a, ministra zdrowia i opieki społecznej Kanady mówi, że do ogólnego stanu zdrowia przyczyniają się cztery główne filary: w 50% warunkuje nas styl życia, w 20% czynniki genetyczne i biologia człowieka, środowisko fizyczne w 20%, a w 10 % o zdrowiu stanowi organizacja opieki zdrowotnej. Według tej koncepcji styl życia warunkuje więc nasz stan zdrowia w ogromnym stopniu. Słynny kardiolog i profesor medycyny Dean Ornish, w latach 1990 tych opracował program oparty na przeprowadzonych przez niego i jego zespół 30-letnich badaniach klinicznych, których wyniki zostały opublikowane w prestiżowych czasopismach medycznych. Wyniki badań Ornisha zrewolucjonizowały sposób myślenia na temat wpływu żywienia i stylu życia na zdrowie i odwrócenie przebiegu chorób, które były do tej pory uważane za nieodwracalne. Udowodnił on, że styl życia ma wpływ na ekspresję naszych genów. To ostatecznie potwierdziło jak bardzo dużo w kontekście zdrowia zależy od nas samych.  

Prowadzenie zdrowego stylu życia to wyzwanie. To często ścieżka, która kojarzy się z wyrzeczeniami, ale jeśli ją wybierzemy, to efekty są odczuwalne na wszystkich poziomach. Mówiło się, że nowy nawyk wyrabia się po około 21 dniach. W świetle aktualnych badań wiemy, że trzeba trochę więcej determinacji, tj. Ok. 60-70 dni.

Kluczem jest systematyczność i odpowiednia częstotliwość wprowadzanych zmian. 

Co więc składa się na podstawowe filary zdrowego stylu życia? 

  • Zdrowa dieta
  • Pozytywna psychika i praca nad redukcją stresu
  • Zdrowy sen
  • Aktywność fizyczna
  • Jakość relacji, które nawiązujemy z innymi 

Coraz więcej mówi się też o roli prawidłowego oddechu w budowaniu odporności organizmu oraz o konieczności kontaktu z naturą. 

Oprócz tego musimy pamiętać, że wpływ na nasze zdrowie mają czynniki środowiskowe. Silnie mutagennymi będą np. promieniowanie ultrafioletowe czy dym papierosowy. Jest też coraz więcej doniesień, które mówią o tym, że alkohol jest czynnikiem, który sprzyja powstawaniu nowotworów. Kolejnym ważnym czynnikiem jest nieprawidłowe odżywianie się. W szczególności takie, które prowadzi do otyłości. Istotnym czynnikiem jest też brak aktywności fizycznej. 

Diet, rodzajów aktywności fizycznej, czy sposobów radzenia sobie ze stresem jest wiele. To wszystko sprowadza się do wyboru najlepszych dla nas sposobów oraz metod. W oparciu o indywidualne podejście i potrzeby możemy dobrać te najkorzystniejsze dla nas. 

Autorką tekstu jest Orina Krajewska.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ